todo

Početí

Jak mi může pomoci výživa?

Výživa v těhotenství je častým tématem. Již se ale zapomíná na to, že důležitá je též výživa před samotným otěhotněním. Organismus ženy je totiž nutné na zátěž pečlivě připravit.

Strava by měla být co nejpestřejší a měla by obsahovat dostatečné množství bílkovin, vitaminů a minerálních látek. Důležité je zařadit ovoce a zeleninu, přičemž kvůli obsahu kyseliny listové by neměl chybět například ledový salát nebo čínské zelí. Důležité je nezapomínat na maso, vejce, mléko a mléčné výrobky (vhodné jsou neslazené zakysané varianty). Veganství pro ženy, které chtějí otěhotnět, není. Součástí stravy by měl být dostatek omega-3 nenasycených mastných kyselin, které jsou obsaženy v rybách a kvalitních rostlinných olejích a tucích. Tyto tuky pomáhají udržovat stabilní hladinu krevního cukru a cholesterolu a tím chrání celý kardiovaskulární systém. Dále zvyšují imunitu, ošetřují střeva, dodávají do organismu vitaminy a minerály, zlepšují stav kůže, vlasů a nehtů. Důležité jsou také vitaminy B a E, které podporují hormonální rovnováhu a jsou důležité pro buněčnou reprodukci. Jejich vhodným zdrojem jsou např. cereálie.

 Ze stravy by současně měly zmizet mořské ryby známé vysokým obsahem rtuti (mečoun, žralok, makrela), syrové maso a nedostatečně tepelně upravená vejce, nepasterizované mléčné výrobky a plísňové sýry.

Pokud žena plánuje miminko, měla by přestat užívat běžné multivitaminové přípravky a sáhnout po vitaminech pro těhotné a kojící ženy. Běžné multivitaminy obsahují více vitaminů než tělo ženy potřebuje a zbytečně ho zatěžují, na druhou stranu nemusí mít dostatek např. kyseliny listové a jódu. I při výběru speciálních doplňků stravy (těhotenských vitaminů) je ale třeba volit opatrně – některé doplňky stravy obsahují zbytečné složky či mají příliš vysoké dávky.

Samozřejmě je důležité dodržovat i další zásady zdravého životního stylu – nekouřit, nepít alkohol, omezit kávu a léky, zařadit pravidelně cvičení a vyhýbat se stresu. Žena v prvních týdnech těhotenství neví, že již nosí miminko. A protože jsou pro jeho vývoj první tři měsíce klíčové, je třeba chovat se zodpovědně.

Vitaminy pro tehotne

Proč jsou důležité vitaminy?

Je všeobecně známo, že na tělo těhotných a kojících žen jsou kladeny vyšší nároky, proto je třeba doplňovat důležité látky formou speciálních vitaminových produktů. Tyto vitaminy a minerální látky jsou důležité již při samotném plánování děťátka. Důvodem není jen to, že pro vývoj miminka jsou klíčové první tři měsíce těhotenství, přičemž první měsíc budoucí maminka často neví, že je těhotná. Tělo ženy je nutné na těhotenství připravit a vytvořit v organismu zásoby potřebných vitaminů. Nedostatek vitaminů je jedním z faktorů, které ovlivňují reprodukci.

Ženy by se měly zaměřit na příjem kyseliny listové a vitaminu D. Kyselina listová má velký vliv na vývoj plodu v prvním trimestru a odborníci doporučují užívat ji alespoň 1 měsíc před plánovaným otěhotněním. Neméně významný je vitamin D, který má pozitivní vliv na podporu reprodukce. Zapomínat se nesmí ani na jód, který je nutný pro syntézu hormonů štítné žlázy. V případě jeho nedostatku může u plodu dojít k poškození mozku, následkem deficitu u matky bývá zvětšená štítná žláza. Z přírodních zdrojů nebývá často pokryt ani vitamin E, který hraje významnou roli při ochraně nenasycených mastných kyselin před volnými radikály. Nenasycené mastné kyseliny jsou přitom další složkou, jež by měla být součástí jídelníčku žen plánujících početí ve zvýšené míře.

Výživu žen, které plánují otěhotnět, je nutné brát jako celek. Není proto možné zaměřit se pouze na vitaminy. Ty jsou součástí zdravého životního stylu, který zahrnuje mimo jiné pestrou a vyváženou stravu, pohyb, prevenci stresu, nekouření a omezení alkoholu a kávy. Dodržování zásad zdravého životního stylu pomáhá ženě připravit se na zátěž související s těhotenstvím a současně zvyšuje pravděpodobnost otěhotnění.

Zajímá vás o početí

Jak poznat kdy otěhotnět?

Nedaří se vám otěhotnět? Na vině nemusí být fyzické ani psychické komplikace, ale špatné načasování. Žena může otěhotnět pouze po ovulaci, tedy období, kdy se vajíčko uvolní z vaječníku do vejcovodu. K oplození vajíčka přitom musí dojít do 24 hodin od ovulace. Spermie mohou být v pochvě samozřejmě již před ovulací, vydrží ale živé maximálně 3 dny. Čím je pohlavní styk blíže ovulaci, tím pravděpodobněji dojde k otěhotnění.

Jak tedy zjistit, kdy máte ovulaci?

  1. Výpočet z obvyklé délky cyklu – ovulace přichází u většiny žen 14 dní před menstruací. V případě, že máte pravidelný 28denní cyklus, bude se jednat o 14. den po začátku menstruace. Existuje ale mnoho důvodů, proč se může ovulace zpozdit – patří mezi ně například stres či nemoc.
  2. Sledování bazální teploty - bazální teplota je teplota těla naměřená ráno po probuzení. Bazální teplota se po ovulaci zvyšuje, a to až o 0,5 °C. Nevýhodou této metody je, že nám říká, kdy ovulace v daném cyklu proběhla, ne proběhne. Při dlouhodobějším sledování ale umožní zjistit pravidelnost v ovulaci přesněji než výpočet plodných dnů (viz výše).
  3. Sledování hlenu děložního čípku - hlen vylučovaný děložním čípkem je v průběhu ovulace řidší, průhledný a jeho produkce se zvyšuje až do té míry, že žena může pozorovat jeho výtok. Po ovulaci pak hlen houstne a zbarvuje se do běla.
  4. Použití ovulačních testů - ovulační testy zjišťují přítomnost luteinizačního hormonu spouštějícího ovulaci. Ovulační testy mají tu výhodu, že upozorňují na ovulaci s předstihem.
  5. Sledování zrání vajíček ultrazvukem - zrání vajíčka je možné sledovat i ultrazvukem v ordinaci lékaře. Lékař na základě vyšetření odhadne, kdy nastane ovulace.